עורך דין מקצועי מסביר את כל מה שצריך לדעת על הסכם ממון

הסכם ממון הוא הסכם אשר ברוב המקרים נערך לפני הנישואין אך לעתים גם במהלכם. במסגרת ההסכם, מסדירים בני הזוג את ההסדרים הרכושיים שהם מעוניינים להכיל על עצמם. על זוגות שאינם עורכים וחותמים על הסכם ממון, חל חוק יחסי ממון שקובע באופן עקרוני כי כל מה שנצבר במהלך הנישואין פרט לירושות, מתנות ופיצויים בגין נזקי גוף מתחלק שווה בשווה בין השניים.

 

מתי כדאי להיעזר בעורך דין בניסוח הסכם ממון?

במצבים בהם בני הזוג מעוניינים להדגיש את רכושם באופן נפרד או לקבוע כל הסדר אחר, עליהם לערוך הסכם ממון מסודר אשר קביל בפני החוק ובפני בית המשפט. תפקידו של הסכם ממון בפועל הנו להבהיר את הדרך בה החליטו בני הזוג לחלק את רכושם וימנע במקרה של גירושין משפטים ובירוקרטיות אינסופיים.

 

קחו לדוגמא מקרה בו אחד מהצדדים מביא לקשר רכוש גדול או רב יותר ומבקש להבטיח שבמקרה של גירושין אותו רכוש יחזור אליו, או במצבים בהם אחד משני הצדדים משקיע סכום כסף גבוה יותר בתהליך של רכישת נכס משותף ומבקש שהחזר השקעתו יהיה מובטח.

 

אלו מצבים בהם נדרש לערוך הסכם ממון בעזרתו של עורך דין מקצועי המתמחה בענייני משפחה. עורך הדין יודע ומבין אילו סעיפים חייבים להיכלל בהסכם בכדי שיקבל תוקף משפטי ואיך לבצע את התהליך באופן שלא יערער את היחסים הזוגיים כבר בתחילת דרך הנישואין אלא רק יבהיר את מקומו ורכושו של כל אחד מבני הזוג. 

 

דוגמא נוספת לניסוח הסכם ממון היא במצבים בהם מבקשים לקבוע כי הזכויות הסוציאליות, כושר ההשתכרות והמוניטין של כל אחד מבני הזוג יישאר שלו גם במצב של גירושין.

 

למעשה, יותר ויותר זוגות בישראל מגיעים להחלטה לחתום על הסכם ממון לפני החתונה. מכיון שבמדינת ישראל בעת נישואין או בעת מגורים משותפים נוצרת שותפות על פי חוק בין יחסים. אותה שותפות הנה פעמים רבות מרחיקה לכת שכן במצבים בהם אחד מבני הזוג מגיע עם דירה או נכס אחר המשמש כמגורים משותפים של בני המשפחה, במצב של פרידה, הנכס יתחלק שווה בשווה. יש כל מיני חוקים נוספים שמשפיעים גם על נכסים שאינם קשורים דווקא למגורים. לכן, קיום וחתימה על הסכם ממון תסייע למנוע במקרה של גירושין חילוקי דעות וזו למעשה המטרה העיקרית שלשמה עורכים את ההסכם.